Mam chwilę czasu, już trzeci post dzisiaj bo nie chcę pisać wszystkiego w jednym. Niedawno zacząłem szukać czegoś o drganiach na zagranicznych forach. I natknąłem się na taki temat:
http://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?149574-New-cause-for-rough-idle-on-M50-s
Przyczyną rough idling ( dosłownie: szorstki bieg jałowy ) może być "unfavourable camshaft timing overlaps". Czyli jakieś zakłócenie w rozrządzie. Wszystko jest ok, na blokady elegancko ustawione więc powinno chodzić równo - pierwsza moja myśl. Ale zaraz - to nie jest teoria pana Edzia. To jest instrukcja serwisowa. Chwila grzebania w internecie i znalazłem pdf-a u Bentley'a dla silnika M44 ( dla M50 się nieznacznie różni ):
http://tech.bentleypublishers.com/servlet/JiveServlet/download/68-22658-219629-2956/SI199.pdf
Cytuję: If a customer complaint of a rough idle with the engine at operating temperature is received and all engine parameters meet BMW specifications (no ignition problems, no unmetered air leaks, no fuel supply problems, cylinder leak down is less than 15%, etc.) readjust the camshaft timing using the new intake camshaft alignment tool
Co to znaczy - każdy wie. Jak nie wie to sobie przetłumaczyć w translatorze.
Trochę teorii - czym jest ten overlap ? Jest to okres, w którym wałki są tak ustawione, że zawór dolotowy i wylotowy są jednocześnie otwarte. Z moich wstępnych ustaleń wynika, że do tego zjawiska dochodzi na przełomie suwów wydech-zasysanie. Operacja zakłada przesunięcie faz rozrządu tak, aby wałki były skierowane do siebie o 3 stopnie. Czyli overlap zmniejszony o 6 stopni.
Źródło: http://www.turbosport.co.uk/showthread.php?t=217032 |
Na niebiesko zaznaczone położenie wałków "na znaki", a na czerwono po przeróbce.
Co to da ? Na przełomie wyżej wymienionych suwów zawory wydechowe i dolotowe są otwarte. Więc gazy które jeszcze nie wyleciały zakłócają dopływ świeżej mieszanki. Zmniejszenie overlapu powoduje lepszy dół, ale podobno osłabia górę. Tak małe wartości jak kilka stopni nie powinny widocznie wpływać na pracę w pełnym zakresie obrotów.
To samo - widać różnicę w położeniu wałków ( oba obracają się w prawo ). Overlap jest mniejszy. Powietrze jest zasysane gdy zostaną wypchnięte spaliny. Nie ma jednak gówna co nie śmierdzi. Im wyższe obroty, tym większe "zakłócenia" będą się pojawiać w zasysaniu, co będzie powodować z kolei jakiś spadek mocy przy najwyższych obrotach.
Za tydzień jestem umówiony ze znajomym - będziemy kombinować, zobaczymy co z tego wyjdzie.
Gratuluję wytrwałości. Podziwiam Twoje dążenie do wyeliminowania problemu
OdpowiedzUsuńMa hulać tak jak powinno ;)
OdpowiedzUsuń